Zondagsdienst in Shire - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jos Averesch - WaarBenJij.nu Zondagsdienst in Shire - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jos Averesch - WaarBenJij.nu

Zondagsdienst in Shire

Door: josaveresch

Blijf op de hoogte en volg Jos

19 Oktober 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Zondag 19 oktober 2014; deze morgen is Bas uitgenodigd om te spreken in de kerk in Shire. We worden om 9.00 uur opgehaald door de chauffeur die ons naar Shire brengt. De kerk is net achter de hoofdstraat. Aan de voorzijde zijn winkels en via een klein poortje bereiken we de kerkzaal. Er wordt begonnen met het opzeggen van gebeden door een voorganger. Hierop antwoorden de mensen regelmatig met halleluja of amen. Hierna is het de beurt aan het koortje, ongeveer 10 mensen die beginnen te zingen. De mensen zingen luid en vol overgave met gebaren. Dan mag Bas z’n preek houden. Dit doet hij in het Engels en wordt vertaald door een Ethiopiër. Regelmatig antwoorden de mensen met amen. Aan het einde van de dienst komen nog een aantal mensen ons een hand geven en om Bas te bedanken. Er zijn een aantal jonge mensen die nog blijven, dit zijn studenten van de Universiteit van Shire. Het nieuwe schooljaar is hier net begonnen, daarom hebben ze een kennismaking en Bijbelstudie voor de nieuwe studenten. Men zorgt ook voor een maaltijd voor deze mensen. Goed om zo de nieuwe studenten te onthalen in de kerk.
Na de kerkdienst moeten we wachten op onze taxi die ons naar Aquillé zal brengen. Hier zijn we uitgenodigd om te eten en natuurlijk daarna de onvermijdelijke koffie ceremonie. Nu komen we echt in de buitenwijk, waar alleen maar modderhutten staan. Ook Aquillé woont hierin, samen met z’n vrouw, dochtertje van 1 jaar en z’n moeder van 70 jaar. Het eten bestaat uit injerra met een pittige saus en kip. Om de saus wat minder pittig te maken, krijgen we er wat yoghurt over en dit helpt. Kijken of mijn maag dit allemaal kan verwerken. Zelf eten de mensen niet mee, dat hoort niet in deze cultuur. Na het eten begint de moeder met de koffie ceremonie, deze keer inclusief het branden van de koffiebonen. Nadat we ze geroken hebben en goedgekeurd, worden ze gemalen en wordt de koffie gezet. De beste koffie tot nu toe. Ook hier weer popcorn en fruit, geen brood deze keer.
Nu gaan we weer terug naar Grace Village, maar eerst onderweg langs de stuwdam. De dam zelf zien we niet echt, maar het stuwmeer wel en de omgeving is indrukwekkend mooi.
Zo nu eerst het verslag maken en dan verder een rustige zondag, zodat we morgen weer volop aan de slag kunnen.