kerkdienst en verder relaxate dag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jos Averesch - WaarBenJij.nu kerkdienst en verder relaxate dag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jos Averesch - WaarBenJij.nu

kerkdienst en verder relaxate dag

Door: jos averesch

Blijf op de hoogte en volg Jos

12 Oktober 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Vandaag is het zondag, dus uitslapen. Nou ja, toch vroeg wakker, want om 7 uur is ook de rest wakker en dat hoor je.
Om half tien begint de kerk, maar tegen die tijd is er nog niemand. Dus maar de bel luiden, door dominee Bas zelf, want de koster is ook laat.
Iets voor tienen begint de dienst. Er wordt weer begonnen met een aantal liederen. Daarna leest de Ethiopische dominee een stuk voor uit de bijbel.
Er zijn drie nieuwe baby’s in Grace Village en die worden door Bas opgedragen aan God en zij krijgen de zegen mee.
Na de preek van Bas (over Philippes en de kamerling) in het Engels en vertaald door de Ethiopische dominee, is het tijd om John te dopen. Eerst verteld John waarom hij gedoopt wil worden en dan worden de doopgewaden aangetrokken. Daarna gaan ze met z’n drieën het doopbad in. Hier wordt John achterover in het water gedompeld en krijgt de zegen mee. Na nog een lied rond het doopbad worden de doopgewaden uitgetrokken en wordt met een lied en dankgebed de dienst afgesloten.
Gidde had haar huissleutel aan één van de kinderen gegeven en die had hem natuurlijk in het doopbad laten vallen. Gidde wilde de sleutel zelf pakken toen ze het bad inging, kwam er lucht onder haar lange jurk waardoor ze uit balans raakte en languit in het water viel. Dit werd ons later smakelijk verteld door de kinderen van Karin.
Het eten tussen de middag was weer goed; aardappelen met een soort spinazie en kool en als jus een saus van wortelen en vlees. Dit zal wel overgebleven zijn van gisteren, want alles wat overblijft gebruiken ze de volgende dag in de saus.
Vanmiddag met Bas, John en Salmon een eind gelopen. Niet richting Shire, maar de andere kant op. Hier is een klein dorp met alleen kleine huisjes van steen en modder. Mochten nog even binnenkijken bij een huisje, daarom moesten de jongens mee. Zij konden dat mooi voor ons vragen, maar ondanks dat deze mensen niks hebben, nodigen ze ons uit om wat te eten en te drinken. Op ons rondje door het dorp nog een Nederlands project gezien. Hier is een landbouwproject en worden boeren opgeleid om beter te kunnen boeren. Het project is nu volledig in Ethiopische handen. Ook staat hier een ziekenhuis. Hiermee is Karin begonnen met geld uit Nederland. Het is inmiddels uitgebreid en toen we er langs liepen, was er net een cursus voor vrouwen bezig. Hier wordt de vrouwen geleerd om te gaan met hygiëne, baby’s en andere zaken.
Bij terugkomst nog even de waterleiding gecontroleerd. Toch een lek, dus maar even de tyleen koppeling opnieuw aangesloten. Van de week toch even met de loodgieter doornemen, dat de leiding niet ver genoeg in de koppeling gedrukt is. Dus toch een keer voordoen nog.
Daarna naar één van de huisjes om koffie te drinken, mensen zijn hier ontzettend gastvrij. Natuurlijk waren er ook veel kinderen van Grace Village en die vinden dat bijzonder interessant. Ze vechten er bijna om wie er naast je mag zitten en zitten vervolgens bijna op je schoot.
Zo de rest van de dag geen activiteiten, alleen Karin is al weer druk met het avondeten; deegrolletjes met zoet en met kaas gebakken. Dus dat zit weer goed.

• 14 Oktober 2014 - 11:01

Jan Brinks:

Ha die Jos,mooi dat het allemaal zoals te lezen is (tussen de regels) naar tevredenheid
    gaat,zo zie je dingen die daar gewoon zijn en die wij bijzonder vinden.
    Wij denken dat je voor de mensen daar ,buitenom de blanke huid en voorbeeld, en tot een
    zegen mag zijn.Wees gegroet en succes Geertje & Jan

• 14 Oktober 2014 - 20:46

Wilma Ter Hoek:

Hallo zwager.
    Heel bijzonder om alles te lezen wat er allemaal op je pad komt.
    Fijn dat je ons laat meegenieten, leven het internet.
    De tijd gaat snel en je tweede week gaat weer hard naar de derde week.
    Ik denk dat je nog wel 6 weken daar alle werkzaamheden kunt uitvoeren.
    Een ervaring waar je rijker van wordt.
    Succes Jos met alles en Gods zegen toegewenst.
    Groeten Wilma.

• 15 Oktober 2014 - 23:07

Hans:

Ha broertje ik weet nog wel een goede loodgieter