marktdag in Shire - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jos Averesch - WaarBenJij.nu marktdag in Shire - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Jos Averesch - WaarBenJij.nu

marktdag in Shire

Door: Jos Averesch

Blijf op de hoogte en volg Jos

11 Oktober 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Zaterdag 11 oktober 2014; vanmorgen een paar kleine klusjes gedaan bij Karin in huis.
Mokonne en 2 anderen aan het schilderen gezet. Zij kunnen de planken schilderen die we gaan gebruiken voor de boeien van de huisjes. Ook de aannemer is er, hij gaat verder in het vijfde huisje met aanhelen van de plafonds.
De planning is om 9 uur te vertrekken naar Shire, dus wordt het 9.20 uur als we weggaan. En dat is eigenlijk best op tijd voor Ethiopische begrippen. Hier is het vaak een Eanters half uur i.p.v. een Eanters kwartier.
Er gaat ook een baby mee. Zij gaat enkele weken bij een van de moeders in Shire wonen. Ze is geadopteerd door een christelijk Ethiopisch echtpaar die zelf geen kinderen hebben.
Na het afleveren van de baby gaan we naar de markt. Zoiets moet je zien, wat een kraampjes wel tig kraampjes met dezelfde artikelen. Je kunt er van alles kopen van kopjes tot kleren, van fruit tot meubeltjes en van kruiden tot schoenen. Honderden plastic waterschoentjes in allerlei kleuren.
Veel mensen hebben een vaste kraam die ze ‘s avonds afsluiten met een zeil en waar de bewakers ‘s nachts over waken. Deze kramen zijn overdekt, vaak met golfplaten. Op een open stuk verkopen de mensen van het platteland hun spullen, waarmee ze in alle vroegte lopend naar de markt zijn gekomen, meestal de vrouwen.
Je moet wel opletten waar je loopt, want mooi bestraat is het niet. Gelukkig is de regentijd voorbij, maar hier en daar zijn nog wel van die grote modder plassen. De hele tijd gezelschap gehouden door een aantal kinderen. Twee meisjes met een schaal met nootjes die ze ons proberen te verkopen en kleine jongens die het wel interessant vinden die blanke mensen. En misschien ruiken ze ook wel geld.
Na de markt, wordt de chauffeur gebeld. Ja we hebben een privé chauffeur die ons de hele dag vervoerd, Even een glas vruchtensap drinken op een terras. Nou ja, sap? We kregen er een lepel bij, want drinken kan je het niet, zo dik is het. Maar wel pure vruchten zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Wel lekker hoor.
Na het vruchtensap even kijken bij de Gamma. De Gamma bestaat hier uit wel 10 winkels. Wat ze in de ene niet hebben, koop je bij de ander. Makkelijk dat ze allemaal naast elkaar zitten. De winkels zijn ongeveer 4 bij 4 meter. Bij de een koop je de spijkers, maar die heeft geen hamer. Bij de ander de hamer, maar die heeft geen spijkers en zo kun een hele dag bezig zijn om een aantal spullen bij elkaar te krijgen. Karin heeft hiervoor een inkoper die dat allemaal voor haar regelt. Nog even de tegels opgehaald die Karin besteld had voor haar badkamer. Ze hebben hier ongeveer keus uit 15 soorten, maar sta niet verbaasd als je wat uitgezocht hebt, dat het niet meer leverbaar is.
Nog even langs de slager voor wat vlees. Je kunt hier zelf je stuk vlees uitzoeken, want het hangt zo in de winkel en ze snijden het terplekke voor je af. Wil je gehakt, geen probleem, snijden het in kleine stukjes en drukken het door de gehaktmolen.
Na al dat gewinkel tijd voor wat eten, Bas trakteert op pizza. We zoeken de pizzeria op, een kleine zaak waar we de enigste gasten zijn. Heel gastvrij worden de tafels aan elkaar geschoven, zodat we met z’n zevenen bij elkaar kunnen zitten. Het is geen grote ruimte en naar buiten kijken lukt niet, want er zitten geen ramen in het restaurant. Maar de pizza smaakt goed. Wat over is, gaat mee naar huis. Even betalen en dan naar de koffie. Nu begrijp ik ook waarom Bas zo royaal is om te trakteren. Voor nog geen 20 euro, voor 7 personen pizza met een flesje drinken.
Na het eten bij Gidde koffiedrinken. Zij is de huishoudster van Karin en was ook uitgenodigd om pizza te eten. Dus hier geen brood en popcorn, gelukkig alleen koffie, de beste tot nu toe.
Daarna weer terug naar Grace Village. Even kijken bij het schilderwerk van de jongens en bij de aannemer. Ook even gecontroleerd of er genoeg water in het bad in de kerkzaal zit voor de doopdienst van morgen.
Zo nu even tijd om dit verslag te maken en verder even relaxen, want de plaatselijke FC speelt vandaag uit :)

• 11 Oktober 2014 - 23:05

Peter De Jong:

ha die jos

Mooi om die verhalen van je zo te kunnen lezen. Indrukwekkend.
    Toch wel handig he voskamp. Maar ik ben wel blij dat we hier het gras niet zo hoeven te maaien want dan waren we nog wel even bezig met al die bunders hier.
    Wij wensen je veel succes met je werk daar.

ps. nog bedankt voor de felicitaties uit ethiopie

groeten. Peter, Margreth en de kids

• 12 Oktober 2014 - 20:34

Rita:

Hoi Jos. Ook hier vanmorgen een doopdienst. Een goede tijd daar en tot je volgende verslag. Groeten Rita

• 12 Oktober 2014 - 21:59

Derk En Wilma:

Hallo Jos,

Volgens ons heb je een boeiende tijd daar in dat grote Afrika. mooi om zo van dag tot dag mee te kunnen lezen en leven. Je eerste week zit er alweer op en we zijn erg benieuwd naar je verhalen en foto's als je straks terug bent.
    We wensen je nog een gezegende tijd met je werkzaamheden, maar zeker niet minder door het omgaan met elkaar en het geven en ontvangen van alle niet materiele zaken die wij van God gekregen hebben en weer door mogen geven.

• 13 Oktober 2014 - 20:36

Freek En Hendrika:

Hallo Jos,

Mooi om je blog te volgen, het is een hele belevenis om dit mee te maken.
    Wij hopen dat je er een hele goede tijd mag hebben en wensen dat je Gods hand hier in mag zien
    om dit te kunnen doen.